Thursday, 28 December 2017

AKTIVITI AKHIR PDP / PENUTUP

Berikut adalah beberapa contoh aktiviti penutupan pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti ini boleh digunakan untuk baki tiga hingga lima minit masa kelas:

Sum it up / Jumlahkan
Mintalah pelajar meringkaskan pelajaran hari ini dengan menulis perenggan atau dua  atau melukis   peta minda mengenai kandungan pelajaran.

Bermain bingo
Tunjukkan senarai perkataan perbendaharaan kata yang dibincangkan hari ini dan mintalah pelajar memilih 5 dan menuliskannya di buku nota mereka. Berikan takrif perkataan rawak dari senarai tetapi jangan katakan perkataan itu sendiri. Jika pelajar fikir mereka mempunyai perkataan yang anda tentukan, mereka menandakannya. Pelajar pertama untuk menandai semua 5 perkataan yang mereka pilih menjerit BINGO dan memenanginya.


Gamify Quiz
Buat kuiz online yang sangat singkat di Kahoot dan tonton para pelajar mengkaji semula pelajaran sambil bersenang-senang. Gunakan masa yang tinggal untuk membiarkan pelajar bertindak balas terhadap soalan tinjauan.

Challenge he teacher / Mencabar Guru
Biarkan pelajar membuat soalan untuk anda jawab tentang pelajaran hari ini. Sebaliknya, anda boleh menanyakan soalan aras yang lebih tinggi untuk melihat jika mereka boleh mengalahkan anda.

Exit Pass / Pas Keluar
Cara yang baik untuk mengakhiri pelajaran adalah dengan meminta pelajar mengemukakan sesuatu yang ditulis atau bercakap untuk keluar dari bilik. Strategi ini dikenali sebagai Tiket / Keluar di mana pelajar memberi anda sesuatu ketika mereka keluar dari pintu. Ini boleh dilakukan dengan pelbagai cara:

Minta pelajar memberitahu anda secara lisan satu atau dua perkataan perbendaharaan kata yang telah mereka pelajari dari kelas anda hari ini.
Minta pelajar menilai diri mereka sendiri dan menulis satu atau dua perkara yang mereka ingin tahu lebih lanjut mengenai pelajaran seterusnya.
Tulis soalan atau perkataan kosa kata pada 10 nota melekit dan sembunyikannya di bawah meja rawak. Pelajar yang duduk di mana nota pos akan menjawab soalan sebelum meninggalkan bilik.

  
Round Robin / Robin pusingan
Round Robin adalah teknik brainstorming yang menggalakkan sumbangan dari semua peserta. Mintalah pelajar membuat bulatan dan mulakan dengan memberikan soalan semakan (cthnya : Apa yang telah anda pelajari hari ini atau Kongsi perbendaharaan kata yang telah anda pelajari hari ini). Bekerja mengikut arah jam, setiap orang secara lisan akan memberi jawapan sehingga bulatan penuh telah selesai. Oleh kerana setiap pelajar hanya boleh memberikan satu perkara, ini memberi lebih ramai pelajar peluang untuk bertindak balas.

Snowball Fight / Melawan bola salji
Ini benar-benar berkesan dengan anak-anak sekolah rendah dan menengah. Mintalah pelajar menulis soalan tentang pelajaran hari ini di atas sekeping kertas. Beritahu mereka untuk meremukkan kertas dan mempunyai "pertarungan bola salji". Selepas beberapa saat, mintalah pelajar mengambil satu kertas dan berhadapan dengan rakan kongsi. Mereka akan membaca soalan dan berkongsi jawapan antara satu sama lain. Ulangi sehingga  loceng berbunyi.

Think, Pair, Share / Fikirkan, Pasangan, Kongsi!
Fikirkan, Pasangan, Kongsi! adalah aktiviti penutupan yang baik untuk melampaui kata-kata kosa kata. Memandangkan kebanyakan pelajaran  berasaskan tema (contohnya Makanan, Negara, Keluarga dan Kawan), anda boleh meminta soalan peringkat lebih tinggi mengenai topik untuk aktiviti ini.

Berikan pelajar 2 minit untuk berfikir tentang respon mereka terhadap soalan tersebut. Biarkan mereka berpasangan atau berhadapan dengan pasangan mereka. Beri 3 minit untuk berkongsi jawapan mereka antara satu sama lain.

Journal Entry / Kemasukan jurnal
Anda juga boleh membuat jurnal menulis rutin untuk penutupan. Pelajar boleh menulis 3-5 perkataan kosa kata dan menggunakannya dalam satu ayat. Mereka juga boleh menjawab soalan reflektif mengenai topik yang anda bincangkan. Dasarnya adalah untuk sentiasa memberi mereka peluang untuk memberi refleksi tentang pelajaran yang anda ajar.

Ball Toss / Tali Bola

Pelajar membaling bola dari satu sama lain. Pelajar yang menangkap bola dengan cepat akan memberikan satu perkara yang dia belajar di kelas hari ini. Satu variasi adalah untuk melepasi bola berlawanan arah lawan manakala muzik sedang bermain. Sesiapa yang memegang bola apabila anda menjeda muzik secara lisan akan berkongsi sesuatu.

No comments:

Post a Comment