AKTIVITI AKHIR PDP / PENUTUP
Berikut adalah beberapa
contoh aktiviti penutupan pengajaran dan pembelajaran. Aktiviti ini boleh
digunakan untuk baki tiga hingga lima minit masa kelas:
Sum it up / Jumlahkan
Mintalah pelajar meringkaskan
pelajaran hari ini dengan menulis perenggan atau dua atau melukis
peta minda mengenai kandungan
pelajaran.
Bermain bingo
Tunjukkan senarai perkataan
perbendaharaan kata yang dibincangkan hari ini dan mintalah pelajar memilih 5
dan menuliskannya di buku nota mereka. Berikan takrif perkataan rawak dari
senarai tetapi jangan katakan perkataan itu sendiri. Jika pelajar fikir mereka
mempunyai perkataan yang anda tentukan, mereka menandakannya. Pelajar pertama
untuk menandai semua 5 perkataan yang mereka pilih menjerit BINGO dan memenanginya.
Gamify Quiz
Buat kuiz online yang sangat
singkat di Kahoot dan tonton para pelajar mengkaji semula pelajaran sambil
bersenang-senang. Gunakan masa yang tinggal untuk membiarkan pelajar bertindak
balas terhadap soalan tinjauan.
Challenge he teacher / Mencabar
Guru
Biarkan pelajar membuat
soalan untuk anda jawab tentang pelajaran hari ini. Sebaliknya, anda boleh
menanyakan soalan aras yang lebih tinggi untuk melihat jika mereka boleh
mengalahkan anda.
Exit Pass / Pas Keluar
Cara yang baik untuk mengakhiri
pelajaran adalah dengan meminta pelajar mengemukakan sesuatu yang ditulis atau
bercakap untuk keluar dari bilik. Strategi ini dikenali sebagai Tiket / Keluar
di mana pelajar memberi anda sesuatu ketika mereka keluar dari pintu. Ini boleh
dilakukan dengan pelbagai cara:
Minta pelajar memberitahu
anda secara lisan satu atau dua perkataan perbendaharaan kata yang telah mereka
pelajari dari kelas anda hari ini.
Minta pelajar menilai diri
mereka sendiri dan menulis satu atau dua perkara yang mereka ingin tahu lebih
lanjut mengenai pelajaran seterusnya.
Tulis soalan atau perkataan
kosa kata pada 10 nota melekit dan sembunyikannya di bawah meja rawak. Pelajar
yang duduk di mana nota pos akan menjawab soalan sebelum meninggalkan bilik.
Round Robin / Robin
pusingan
Round Robin adalah teknik
brainstorming yang menggalakkan sumbangan dari semua peserta. Mintalah pelajar
membuat bulatan dan mulakan dengan memberikan soalan semakan (cthnya : Apa yang
telah anda pelajari hari ini atau Kongsi perbendaharaan kata yang telah anda
pelajari hari ini). Bekerja mengikut arah jam, setiap orang secara lisan akan
memberi jawapan sehingga bulatan penuh telah selesai. Oleh kerana setiap
pelajar hanya boleh memberikan satu perkara, ini memberi lebih ramai pelajar
peluang untuk bertindak balas.
Snowball Fight / Melawan
bola salji
Ini benar-benar berkesan
dengan anak-anak sekolah rendah dan menengah. Mintalah pelajar menulis soalan
tentang pelajaran hari ini di atas sekeping kertas. Beritahu mereka untuk
meremukkan kertas dan mempunyai "pertarungan bola salji". Selepas
beberapa saat, mintalah pelajar mengambil satu kertas dan berhadapan dengan
rakan kongsi. Mereka akan membaca soalan dan berkongsi jawapan antara satu sama
lain. Ulangi sehingga loceng berbunyi.
Think, Pair, Share / Fikirkan,
Pasangan, Kongsi!
Fikirkan, Pasangan, Kongsi!
adalah aktiviti penutupan yang baik untuk melampaui kata-kata kosa kata.
Memandangkan kebanyakan pelajaran berasaskan tema (contohnya Makanan, Negara,
Keluarga dan Kawan), anda boleh meminta soalan peringkat lebih tinggi mengenai
topik untuk aktiviti ini.
Berikan pelajar 2 minit untuk
berfikir tentang respon mereka terhadap soalan tersebut. Biarkan mereka
berpasangan atau berhadapan dengan pasangan mereka. Beri 3 minit untuk
berkongsi jawapan mereka antara satu sama lain.
Journal Entry / Kemasukan
jurnal
Anda juga boleh membuat
jurnal menulis rutin untuk penutupan. Pelajar boleh menulis 3-5 perkataan kosa
kata dan menggunakannya dalam satu ayat. Mereka juga boleh menjawab soalan
reflektif mengenai topik yang anda bincangkan. Dasarnya adalah untuk sentiasa
memberi mereka peluang untuk memberi refleksi tentang pelajaran yang anda ajar.
Ball Toss / Tali Bola
Pelajar membaling bola dari
satu sama lain. Pelajar yang menangkap bola dengan cepat akan memberikan satu
perkara yang dia belajar di kelas hari ini. Satu variasi adalah untuk melepasi
bola berlawanan arah lawan manakala muzik sedang bermain. Sesiapa yang memegang
bola apabila anda menjeda muzik secara lisan akan berkongsi sesuatu.
No comments:
Post a Comment