Friday, 9 February 2018

Teknik Penyoalan

Teknik Penyoalan dalam kelas.
Jika guru menggunakan soalan yang tepat semasa pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, satu keajaiaban akan berlaku kerana guru akan menerima pelbagai jawapan dan perbincangan dari murid. Soalan yang baik boleh membantu meningkatkan imaginasi, memupuk emosi, dan menimbulkan lebih banyak persoalan. Soalan yang ditanya oleh seorang guru atau kadang kala lebih berharga daripada maklumat yang ditulis dalam buku teks. Soalan-soalan itu mencetuskan pemikiran yang membawa kepada pencarian yang sangat bebas untuk mendapatkan maklumat. Jika murid adalah orang yang suka mengumpul maklumat tersebut maka murid itu sedang belajar.

Antara soalan untuk mengupas petikan karangan atau soalan bagi menjana idea dalam pembinaan karangan.
1. Apa pendapat anda tentang apa yang dikatakan?
2. Bagaimana anda bersetuju atau tidak bersetuju dengan ini?
3.Adakah terdapat sebarang jawapan yang serupa yang boleh anda fikirkan sebagai alternatif?
4. Adakah sesiapa dalam kelas ini mahu menambah apa-apa idea penyelesaiannya?
5. Bagaimanakah anda dapat meyakinkan kami bahawa cara anda adalah cara terbaik?
6. Bagaimanakah anda menentukan ini betul? Apa indikatornya?
7. Kenapakah anda tidak menggunakan idea yang berbeza untuk masalah itu?
8. Mengapa jawapan itu masuk akal untuk anda?
9. (sebagai tindak balas kepada jawapan): ... bagaimana jika saya katakan itu tidak benar?
10. Adakah terdapat cara untuk menunjukkan apa yang anda maksud dengan itu?
11. Kenapa anda fikir ini berfungsi? mengapa?
12. Mengapakah anda fikir ini benar?
13. Tunjukkan bagaimana anda boleh membuktikannya?
14. Mengapakah hal demikian berlaku?
15. Bagaimanakah mungkin anda membantah perkara ini?
16. Bagaimana mungkin anda menunjukkan perbezaan dan persamaan?
17. Bagaimanakah corak boleh membawa anda kepada jawapan alternatif?
18. Berapa banyak kemungkinan yang boleh anda fikirkan dan mengapa?
19. Bolehkah anda ramalkan sebarang keputusan?
20. Bagaimanakah hal ini berkaitan dengan kehidupan harian anda?
21. Idea mana yang paling masuk akal dan mengapa?
22. Masalah manakah yang anda rasa biasa? Mengapa?
23. Bagaimanakah hal ini berkaitan dengan peristiwa semasa?
24. Contoh jenis apa yang dapat menyelesaikan masalah ini?
25. Apakah masalah lain yang sesuai dengan gaya atau contoh ini?

Soalan Sastera
Murid boleh menolak idea yang dibawakan oleh pengarang dan mereka juga boleh mengulas watak-watak tertentu dan pelbagai idea akan muncul kerana kepelbagaian etnik atau latar belakang ekonomi murid. Dengan mengajukan soalan-soalan yang mendalam, juga dapat membimbing murid untuk makna yang lebih mendalam.
Antara soalan yang boleh digunakan untuk sebarang cerita, tidak kira berapa lama atau pendek, sukar atau mudah ialah :
26. Adakah mana-mana peristiwa yang mengingatkan anda tentang diri anda? Mengapa?
27. Bagaimanakah tindakan watak mempengaruhi anda? Terangkan.
28. Jika anda watak ini, bagaimanakah kisah ini berubah?
29. Apakah yang membuatkan anda terkejut atau keliru tentang watak-watak atau peristiwa? Terangkan.
30. Kenapakah anda menganggap penulis menulis dari pandangan watak ini?
31. Apa yang anda fikir penulis sedang mencuba?
32. Bagaimanakah penulis berfikir tentang dunia?
33. Bagaimanakah kisah ini berubah dari pandangan watak lain?
34. Kenapa anda fikir cerita ini sebenarnya boleh berlaku, atau tidak?
35. Bagaimanakah kisah ini dapat mengajar kita tentang kehidupan kita?
36. Bagaimanakah anda mahu pengarang menyelesaikan konflik utama dalam cerita?
37. Bagaimana anda mengubah hujung cerita dan mengapa?

Namun begitu permasalahan timbul kerana cadangan soalan yang diberi kepada guru jarang dapat digunakan kerana jika soalan ini digunakan kelas akan sunyi sepi diam seribu bahasa. Apa yang terjadi guru tanya dan guru juga yang menjawab.Untuk menjawab persoalan ini akan saya berikan cadangan pada penulisan yang akan datang.


No comments:

Post a Comment