Teknik Penyoalan dalam kelas.
Jika guru menggunakan soalan yang tepat
semasa pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, satu keajaiaban akan berlaku kerana
guru akan menerima pelbagai jawapan dan perbincangan dari murid. Soalan yang
baik boleh membantu meningkatkan imaginasi, memupuk emosi, dan menimbulkan
lebih banyak persoalan. Soalan yang ditanya oleh seorang guru atau kadang kala
lebih berharga daripada maklumat yang ditulis dalam buku teks. Soalan-soalan
itu mencetuskan pemikiran yang membawa kepada pencarian yang sangat bebas untuk
mendapatkan maklumat. Jika murid adalah orang yang suka mengumpul maklumat
tersebut maka murid itu sedang belajar.
Antara soalan untuk mengupas petikan karangan
atau soalan bagi menjana idea dalam pembinaan karangan.
1. Apa pendapat anda tentang apa yang
dikatakan?
2. Bagaimana anda bersetuju atau tidak
bersetuju dengan ini?
3.Adakah terdapat sebarang jawapan yang
serupa yang boleh anda fikirkan sebagai alternatif?
4. Adakah sesiapa dalam kelas ini mahu
menambah apa-apa idea penyelesaiannya?
5. Bagaimanakah anda dapat meyakinkan kami
bahawa cara anda adalah cara terbaik?
6. Bagaimanakah anda menentukan ini betul?
Apa indikatornya?
7. Kenapakah anda tidak menggunakan idea yang
berbeza untuk masalah itu?
8. Mengapa jawapan itu masuk akal untuk anda?
9. (sebagai tindak balas kepada jawapan): ...
bagaimana jika saya katakan itu tidak benar?
10. Adakah terdapat cara untuk menunjukkan
apa yang anda maksud dengan itu?
11. Kenapa anda fikir ini berfungsi? mengapa?
12. Mengapakah anda fikir ini benar?
13. Tunjukkan bagaimana anda boleh
membuktikannya?
14. Mengapakah hal demikian berlaku?
15. Bagaimanakah mungkin anda membantah
perkara ini?
16. Bagaimana mungkin anda menunjukkan
perbezaan dan persamaan?
17. Bagaimanakah corak boleh membawa anda
kepada jawapan alternatif?
18. Berapa banyak kemungkinan yang boleh anda
fikirkan dan mengapa?
19. Bolehkah anda ramalkan sebarang
keputusan?
20. Bagaimanakah hal ini berkaitan dengan
kehidupan harian anda?
21. Idea mana yang paling masuk akal dan
mengapa?
22. Masalah manakah yang anda rasa biasa?
Mengapa?
23. Bagaimanakah hal ini berkaitan dengan
peristiwa semasa?
24. Contoh jenis apa yang dapat menyelesaikan
masalah ini?
25. Apakah masalah lain yang sesuai dengan
gaya atau contoh ini?
Soalan Sastera
Murid boleh menolak idea yang dibawakan oleh
pengarang dan mereka juga boleh mengulas watak-watak tertentu dan pelbagai idea
akan muncul kerana kepelbagaian etnik atau latar belakang ekonomi murid. Dengan
mengajukan soalan-soalan yang mendalam, juga dapat membimbing murid untuk makna
yang lebih mendalam.
Antara soalan yang boleh digunakan untuk
sebarang cerita, tidak kira berapa lama atau pendek, sukar atau mudah ialah :
26. Adakah mana-mana peristiwa yang mengingatkan
anda tentang diri anda? Mengapa?
27. Bagaimanakah tindakan watak mempengaruhi
anda? Terangkan.
28. Jika anda watak ini, bagaimanakah kisah ini
berubah?
29. Apakah yang membuatkan anda terkejut atau
keliru tentang watak-watak atau peristiwa? Terangkan.
30. Kenapakah anda menganggap penulis menulis
dari pandangan watak ini?
31. Apa yang anda fikir penulis sedang
mencuba?
32. Bagaimanakah penulis berfikir tentang
dunia?
33. Bagaimanakah kisah ini berubah dari
pandangan watak lain?
34. Kenapa anda fikir cerita ini sebenarnya
boleh berlaku, atau tidak?
35. Bagaimanakah kisah ini dapat mengajar
kita tentang kehidupan kita?
36. Bagaimanakah anda mahu pengarang menyelesaikan
konflik utama dalam cerita?
37. Bagaimana anda mengubah hujung cerita dan
mengapa?
Namun begitu permasalahan timbul kerana
cadangan soalan yang diberi kepada guru jarang dapat digunakan kerana jika
soalan ini digunakan kelas akan sunyi sepi diam seribu bahasa. Apa yang terjadi
guru tanya dan guru juga yang menjawab.Untuk menjawab persoalan ini akan saya
berikan cadangan pada penulisan yang akan datang.
No comments:
Post a Comment