Thursday, 14 July 2016

Pembelajaran koperatif

PEMBELAJARAN KOPERATIF SATU AKTIVITI YANG INTERAKTIF

1.MODEL  PEMBELAJARAN KOOPERATIF  JIGSAW

Kumpulan cooperative ( awal )
       Murid dibahagi kedalam kumpulan kecil antara 3 – 5 orang
       Beri  tugas yang sesuai dengan isi pelajaran yang diajar
       Setiap murid dalam kumpulan mendapatkan  tugas yang berbeza dan memahami maklumat yang ada didalamnya.

Kumpulan Ahli
       Kumpulkan setiap murid yang memiliki tugas yang sama dalam satu kumpulan sehingga jumlah  ahli sesuai dengan tugas yang telah disediakan oleh guru.
       Dalam kumpulan  arahkan  murid supaya belajar bersama untuk menyiapkan tugasan.
       Tugasan  semua anggota kumpulan  untuk memahami dan dapat menyampaikan maklumat tentang hasil dari  tugas yang telah difahami kepada kumpulan cooperative.
       Apabila tugas sudah selesai dilaksanakan dalam kumpulan setiap murid kembali ke kumpulan cooperative (awal)
       Beri kesempatan secara bergilir setiap murid untuk menyampaikan hasil dari tugas di kumpulan ahli.
       Apabila kumpulan sudah menyelesaikan tugasnya, secara keseluruhan masing-masing kumpulan melaporkan hasilnya dan guru memberi respon.


2.NUMBERD HEADS TOGETHER


       Murid dibahagi dalam beberapa kumpulan. Setiap murid dalam setiap kumpulan mendapat nombor mengikut urutan.
       Guru memberikan kepada tugas setiap kumpulan.
       Kumpulan memutuskan jawapan yang dianggap paling tepat dan memastikan setiap anggota kumpulan mengetahui jawapan ini.
       Guru memanggil salah satu nombor murid dengan nombor yang dipanggil melaporkan hasil kerja sama mereka.
       Dapatkan respons dari kumpulan yang lain
       Teknik Kepala Bernombor ini juga dapat dilanjutkan untuk mengubah komposisi kumpulan yang biasanya dan bergabung dengan murid-murid lain yang bernombor sama dari kumpulan lain.
Catatan :
Dikembangkan oleh Spencer Kagan (1992) Teknik ini memberikan kesempatan kepada murid untuk saling membagikan idea-idea dan mempertimbangkan jawapan yang paling tepat. Selain itu, teknik ini juga mendorong murid untuk meningkatkan semangat kerja sama mereka. Teknik ini juga digunakan dalam semua mata pelajaran dan untuk semua tingkatan.

3.GROUP TO GROUP EXCHANGE


»      Pilihlah sebuah topik yang mencakupi perbezaan idea, kejadian, posisi, konsep, pendekatan untuk ditugaskan. Topik haruslah sesuatu yang bersifat pertukaran pandangan atau maklumat (gunakan teknik debat)
»      Bahagikan kelas ke dalam beberapa kumpulan, jumlah kumpulan sesuai jumlah tugas.Tugasan masing-masing kumpulan berbeza.
»      Berikan cukup waktu untuk berdiskusi dan mempersiapkan bagaimana mereka dapat menyajikan topik yang telah mereka kerjakan.
»      Apabila diskusi telah selesai, mintalah kumpulan memilih seorang jurucakap. Undanglah setiap jurucakap menyampaikan kepada kumpulan lain.
»      Setelah perbentangan singkat, doronglah murid bertanya pada pembentang atau tawarkan pandangan mereka sendiri. Biarkan anggota jurucakap kumpulan menjawab.
»      Lanjutkan  perbentangan agar setiap kumpulan memberikan maklumat dan memberi respon, pertanyaan juga komen terhadap perbentangan peserta. Bandingkan dan bezakan pandangan serta maklumat yang saling ditukar. Contoh: Seorang pengajar membandingkan dua negara yang telah bersepakat dengan menggunakan kaedah ini. Kumpulan pertama membahas Costa Rica (dikenal negara yang aman) dan kumpulan lain membahas El Savador (baru saja mengalami perang saudara). Setelah setiap kumpulan membuat perbentangan kebudayaan dan sejarah negara yang telah ditetapkan, diskusi diarahkan pada analisis “ mengapa dua negara tetangga tersebut memiliki perbezaan pengalaman”


VARIASI

       Mintalah setiap kumpulan melakukan penelitian intensif sebelum perbentangan.
       Gunakan bentuk diskusi panel atau fishbowl untuk masing-masing perbentangan subkumpulan



4.Decision Making


       Maklumat tujuan dan merumuskan masalah.
       Secara klasikal tayangkan gambar, wacana atau  permasalahan yang sesuai dengan isi pelajaran pelajaran atau kompetensi yang diharapkan
       Buatlah pertanyaan agar murid dapat merumuskan permasalahan sesuai dengan gambar, wacana atau isu yang disajikan.
       Secara kumpulan murid diminta mengidentifikasikan permasalahan dan membuat alternatif penyelesaiannya.
       Secara kumpulan/individu murid diminta mengidentifikasi permasalahan yang terdapat dalam lingkungan sekitar murid yang sesuai dengan isi pelajaran yang dibahas dan cara penyelesaiannya.
       Secara kumpulan/individu murid diminta mengemukakan alasan mereka memilih alternatif tersebut.
       Secara kumpulan/individu murid diminta mencari penyebab terjadinya masalah tersebut.
       Secara kumpulan/individu murid diminta mengemukakan tindakan untuk mencegah terjadinya masalah tersebut.




5.TAI (Team Assisted Individualization atau Team Accelerated Instruction)

Tips model pembelajaran kooperatif yang satu ini sebenarnya adalah gabungan dari pembelajaran kooperatif dengan pembelajaran individual.
Pada model pembelajaran kooperatif  TAI, murid akan belajar mengikut kebolehan  yang bersifat individual berdasarkan ujian, murid akan maju ke tahap selanjutnya berdasarkan tingkat kecepatannya belajar. Jadi, setiap anggota kumpulan sebenarnya belajar isi pelajaran  yang berbeza. Rakan sekumpulan akan memeriksa hasil pekerjaan rakan sekumpulan lain dan memberikan bantuan jika diperlukan. Kemudian ujian  diberikan diakhir unit tanpa bantuan teman sekumpulannya dan diberikan skor. Lalu setiap minggu guru akan menjumlahkan total unit isi pelajaran yang diselesaikan suatu kumpulan dan memberikan sijil atau penghargaan apabila mereka berhasil melampaui kriteria yang telah ditetapkan, dan beberapa point tambahan untuk kumpulan yang anggotanya mendapat nilai sempurna. Kelebihan model pembelajaran kooperatif tips TAI ini ialah murid bertanggungjawab untuk memeriksa tugasan rakannya yang lain, maka guru mempunyai waktu yang lebih banyak untuk membantu kumpulan-kumpulan kecil yang menemui banyak masalah dalam menyelesaikan tugasan.

6.STAD (Student Teams Achievement Division)
Pada model pembelajaran kooperatif  STAD ini murid diagihkan ke dalam kumpulan kecil yang disebut tim setelah guru selesai menyampaikan isi pelajaran. Kemudian seluruh kelas diberikan perbentangan isi pelajaran pelajaran. Murid kemudian diberikan ujian. Nilai-nilai individu digabungkan menjadi nilai tim. Pada model pembelajaran kooperatif  ini walaupun murid diuji secara individual, murid juga perlu untuk bekerja sama untuk meningkatkan prestasi timnya. Apabila pertama kali digunakan di kelas anda, maka ada baiknya guru terlebih dahulu memperkenalkan model pembelajaran kooperatif STAD ini kepada murid.Ujian boleh dijalankan secara kuiz atau soalan bertulis.Namun digalakkan ujian yang boleh mengesan prestasi mereka serta merta yang membolehkan guru memberi maklum balas terhadap prestasi murid untuk pembelajaran pada hari tersebut sebelum waktu p&p berakhir.




7.Round Table atau Rally Table

Untuk menggunakan model pembelajaran kooperatif  Round table atau Rally Table ini guru dapat memberikan sebuah kategori tertentu kepada murid (misalnya kata-kata yang dimulai dengan huruf “s”). Selanjutnya mintalah murid berganti-ganti menuliskan satu kata secara bergilir.Aktiviti ini boleh juga dikecilkan untuk pusingan satu kumpulan (supaya mengelakkan masa yang panjang untuk satu-satu aktiviti dan memastikan kawalan kelas yang baik).

8.TGT (Team Game Tournament)

Model pembelajaran kooperatif  TGT mirip dengan model pembelajaran kooperatif  STAD, tetapi bezanya hanya pada kuiz yang digantikan dengan pertandingan mingguan (Slavin, 1994). Pada model pembelajaran kooperatif ini, murid-murid saling bersaing dengan murid dari kumpulan lain agar dapat memberikan tambahan poin bagi kumpulannya. Suatu prosedur tertentu digunakan untuk membuat permainan atau pertandingan berjalan secara adil.


9.Three-Step Interview (Wawancara Tiga Langkah)
Pada model pembelajaran kooperatif  three-step interview (disebut juga three problem-solving) dilakukan 3 langkah untuk menyelesaikan masalah. Pada langkah pertama guru menyampaikan isu yang dapat memunculkan pelbagai pendapat, kemudian guru mengajukan beberapa pertanyaan kepada seluruh murid di dalam kelas. Langkah kedua, murid secara berpasangan memainkan peranan sebagai pewawancara dan orang yang diwawancarai. Kemudian, pada langkah yang ketiga, setelah wawancara pertama dilakukan maka pasangan bertukar peranan iaitu pewawancara berperanan sebagai orang yang diwawancarai dan sebaliknya orang yang tadi mewawancarai menjadi orang yang diwawancarai. Setelah semua pasangan telah bertukar peranan, selanjutnya setiap pasangan dapat membentangkan hasil wawancara mereka kepada seluruh kelas secara bergilir.Model pembelajaran kooperatif ini (three-step interview) ini efektif untuk mengajar murid problem solving (penyelesaian masalah).


10.Three-Minute Review (Reviu Tiga Langkah)

Model pembelajaran kooperatif  three-step review efektif  digunakan untuk guru ketika berhenti pada saat-saat tertentu selama sebuah diskusi atau perbentangan berlangsung, dan mengajak murid mengimbas kembali apa yang telah mereka ungkapkan ketika berdiskusi di dalam kumpulan mereka. Murid-murid dalam kumpulan itu dapat bertanya untuk meminta penjelasan daripada ahli kumpulan lain atau menjawab pertanyaan-pertanyaan dari kumpulan lain. Misalnya setelah diskusi tentang proses-proses kompleks yang terjadi di dalam tubuh manusia misalnya pencernaan makanan, murid dapat membentuk kumpulan-kumpulan dan mengimbas proses diskusi dan mengajukan pertanyaan-pertanyaan untuk mengklarifikasi.


11.GI (Group Investigasi)

Model pembelajaran kooperatif  group investigasi ini dapat digunakan oleh guru untuk mengembangkan kreativiti murid, baik secara perseorangan mahupun kumpulan. Model pembelajaran kooperatif dirancang untuk membantu terjadinya pembahagian tanggung jawab ketika murid mengikuti pembelajaran dan berorientasi menuju pembentukan manusia sosial (Mafune,2005:4).
Model pembelajaran kooperatif dipandang sebagai proses pembelajaran yang aktif, kerana murid akan lebih banyak belajar melalui proses pembentukan (contructing) dan penciptaan, kerja dalam kumpulan dan berkongsi pengetahuan serta tanggung jawab individu tetap merupakan kunci keberhasilan pembelajaran.
Pandangan yang digunakan sebagai acuan dalam pengembangan Model pembelajaran kooperatif  group investigasi, iaitu :
(1) untuk meningkatkan kemampuan kreativiti murid dapat ditempuh melalui pengembangan proses kreatif menuju suatu kesedaran dan pengembangan alat bantu yang secara eksplisit mendukung kreativiti,
(2) komponen emosional lebih penting daripada intelektual, yang tak rasional lebih penting daripada yang rasional dan
 (3) untuk meningkatkan peluang keberhasilan dalam memecahkan suatu masalah harus lebih dahulu memahami komponen emosioanal dan irrasional.



12.Go Around (Berputar)

Model pembelajaran kooperatif tipe go around sebenarnya adalah variasi dari model pembelajaran kooperatif  group investigasi. Group investivigation Go A Round–Langkah-LangkahPembelajaran
Langkah-langkah:
1)         Membagi murid kedalam kumpulan kecil yang terdiri dari 4 - 5 murid
2) Memberikan pertanyaan terbuka yang bersifat analitis
3)     Mengajak setiap murid untuk terlibat dalam menjawab pertanyaan kumpulannya secara bergiliran mengikut arah  jam.




13.Reciprocal Teaching (Pengajaran Timbal Balik)

Model pembelajaran kooperatif  reciprocal teaching (pengajaran timbal balik) dikembangkan oleh Brown & Paliscar (1982). Pengajaran timbal balik atau reciprocal teaching ini juga merupakan sebuah model pembelajaran kooperatif yang meminta murid untuk membentuk pasangan-pasangan ketika terlibat dalam sebuah dialog (percakapan atau diskusi) mengenai sebuah teks (bahan bacaan). Setiap anggota pasangan akan berganti membaca teks dan mengajukan pertanyaan-pertanyaan, menerima dan memperoleh maklum balas (feedback). Model pembelajaran  reciprocal teaching ini memungkinkan murid untuk melatih dan menggunakan teknik-teknik metakognitif seperti mengklarifikasi, bertanya, memprediksi, dan menyimpulkan. Model pembelajaran kooperatif  reciprocal teaching ini dikembangkan atas dasar bahawa murid dapat belajar secara efektif dari murid lainnya.



14.CIRC (Cooperative Integrated Reading Composition)

Model pembelajaran kooperatif  CIRC (cooperative integrated reading composition) adalah sebuah model pembelajaran yang sengaja dirancang untuk mengembangkan kemampuan membaca, menulis, dan keterampilan-keterampilan berbahasa lainnya baik pada peringkat pendidikan tinggi maupun pada peringkat rendah. Pada  model pembelajaran kooperatif  ini murid tidak hanya mendapat kesempatan belajar melalui perbentangan langsung oleh guru tentang keterampilan membaca dan menulis, tetapi juga teknik menulis sebuah komposisi (naskah). CIRC dikembangkan untuk menyokong pendekatan pembelajaran tradisional pada mata pelajaran bahasa yang disebut “kumpulan membaca berasaskan keterampilan”. Pada model pembelajaran CIRC ini murid berpasangan di dalam kumpulannya. Ketika guru sedang membantu sebuah kumpulan-membaca (reading group), pasangan-pasangan saling mengajari satu sama lain bagaimana “membaca-bermakna” dan keterampilan menulis melalui teknik reciprocal (timbal balik). Mereka diminta untuk saling bantu untuk menunjukkan aktiviti pengembangan keterampilan dasar berbahasa (misalnya membaca bersuara (oral reading), meneka konteks bacaan, mengemukakan pertanyaan terkait bacaan, menyimpulkan, meringkas, menulis sebuah komposisi berdasarkan sebuah cerita, hingga merevisi sebuah komposisi). Setelah itu, buku kumpulan komposisi hasil kumpulan dipaparkan pada akhir proses pembelajaran. Semua kumpulan  kemudian diberikan penghargaan atas upaya mereka dalam belajar dan menyelesaikan tugas membaca dan menulis.

 

 

15.The Williams

Tipe model pembelajaran kooperatif The Williams mengajak murid melakukan kolaborasi untuk menjawab sebuah pertanyaan besar yang merupakan sebuah tujuan pembelajaran. Pada model pembelajaran ini murid diagihkan secara kumpulan secara heterogen seperti pada  STAD. Kemudian setiap kumpulan diberikan pertanyaan yang berbeza dengan tujuan untuk meningkatkan kemampuan kognitif yang memungkinkan murid dapat mencapai tujuan pembelajaran tersebut.



16.TPC (Think Pairs Check)

Model pembelajaran kooperatif tipe think pairs-check adalah modifikasi dari tipe think pairs share, di mana penekanan pembelajaran ada pada saat mereka diminta untuk saling menyemak jawapan atau pandanga terhadap pertanyaan guru saat berada dalam pasangan.

 

17. TPW (Think Pairs Write)

Model pembelajaran kooperatif TPW (Think Pairs Write) juga merupakan variasi dari model pembelajaran kooperatif  TPS (Think Pairs Share). Penekanan model pembelajaran kooperatif  ini adalah setelah mereka berpasangan, mereka diminta untuk menuliskan jawapan atau tanggapan terhadap pertanyaan yang telah diberikan oleh guru. Model pembelajaran kooperatif  TPW ini sangat sesuai untuk pengajaran kemahiran menulis.


18.Tea Party (Pesta Minum Teh)

Pada model pembelajaran kooperatif  tea party, murid membentuk dua barisan di mana murid saling berhadapan satu sama lain. Guru mengajukan sebuah pertanyaan dan kemudian murid mendiskusikan unuk mendapatkan jawapannya dengan murid yang berhadapanan dengannya. Setelah satu minit, baris terluar atau lingkaran terluar bergerak arah  jam sehingga akan berhadapan dengan pasangan yang baru. Guru kemudian mengajukan pertanyaan kedua untuk mereka diskusikan. Langkah-langkah seperti ini terus dilanjutkan hingga guru selesai mengajukan 5 atau lebih pertanyaan untuk didiskusikan. Untuk sedikit variasi dapat pula  murid diminta menuliskan pertanyaan-pertanyaan untuk catatan nanti apabila diadakan ujian.

19.Write Around (Menulis Berputar)

Model pembelajaran kooperatif  write around ini sesuai digunakan untuk menulis kreatif atau untuk menulis simpulan. Pertama guru memberikan sebuah kata pembuka (contohnya: Bila kamu akan menyambut harijadi, maka kamu akan meminta hadiah berupa...). Mintalah semua murid dalam setiap kumpulan untuk menyelesaikan ayat tersebut. Selanjutnya mereka  menyerahkan kertas berisi tulisannya tersebut ke sebelah kanan, dan membaca kertas lain yang mereka terima setelah diserahkan oleh kumpulan lain, kemudian menambahkan satu ayat lagi. Setelah beberapa kali putaran, maka akan diperoleh 4 buah cerita atau tulisan (bila di kelas dibentuk 4 kumpulan). Selanjutnya beri waktu bagi mereka untuk membuat sebuah kesimpulan dan atau mengedit bahagian-bahagian tertentu, kemudian  ceritakan atau bentangkan hasil itu dengan seluruh kelas. Write around adalah modifikasi dari model pembelajaran kooperatif go around.

 

 

20.Round Robin Brainstorming atau Rally Robin

Contoh pelaksanaan model pembelajaran kooperatif Round Robin Brainstorming misalnya : berikan sebuah kategori (misalnya “nama-nama sungai di Malaysia) untuk didiskusikan. Mintalah murid bergantian untuk menyebutkan item-item yang termasuk ke dalam kategori tersebut.

 

 

21.LT (Learnig Together)

Orang yang pertama kali mengembangkan jenis model pembelajaran kooperatif tipe Learning Together (Belajar Bersama) ini adalah David Johnson dan Roger Johnson di Universiti Minnesota pada tahun 1999. Pada model pembelajaran kooperatif  Learning Together, murid dibentuk oleh 4 – 5 orang murid yang heterogen untuk mengerjakan sebuah lembaran tugas. Setiap kumpulan hanya diberikan satu lembaran kerja. Mereka kemudian diberikan pujian dan penghargaan berdasarkan hasil kerja kumpulan. Pada model pembelajaran Kooperatif dengan variasi seperti Learning Together ini, setiap kumpulan diarahkan untuk melakukan kegiatan-kegiatan untuk membangun hasil kumpulan terlebih dahulu dan diskusi tentang bagaimana sebaiknya mereka bekerjasama dalam kumpulan.Lembaran boleh dipelbagaikan pada setiap kali menjalankan teknik ini.Lembaran boleh terdiri dari soalan atau pembinaan peta minda.


22.Student Team Learning (STL - Kumpulan Belajar Murid)

Model pembelajaran kooperatif  student team learning ini dikembangkan di John Hopkins University – Amerika Serikat. Lebih dari separuh penelitian tentang pembelajaran kooperatif di sana menggunakan student team learning. Pada dasarnya model pembelajaran kooperatif yang satu ini sama saja dengan model pembelajaran kooperatif yang lain iaitu adanya idea dasar bahawa murid harus bekerjasama dan turut bertanggungjawab terhadap pembelajaran murid lainnya yang merupakan anggota kumpulannya. STL ini memberi penekanannya adalah bahawa setiap kumpulan harus belajar sebagai sebuah kumpulan.
Ada 3 konsep utama pada model pembelajaran kooperatif  STL ini, iaitu:
(1) penghargaan terhadap kumpulan;
(2) akuntabiliti individual;
 (3) kesempatan yang sama untuk memperoleh kejayaan.

Pada sebuah kelas yang menerapkan model pembelajaran ini, setiap kumpulan dapat memperoleh penghargaan apabila mereka berhasil melampaui ktiteria yang telah ditetapkan sebelumnya. Akuntabiliti individual bermakna bahawa kejayaan sebuah kumpulan bergantung pada pembelajaran yang dilakukan oleh setiap individu anggotanya. Pada model pembelajaran  STL, setiap murid baik dari kumpulan atas, menengah, atau bawah dapat memberikan kerjasama yang baik bagi kejayaan kumpulannya, kerana skor mereka dihitung berdasarkan skor peningkatan dari pembelajaran mereka sebelumnya

23.Two Stay Two Stray

Model pembelajaran kooperatif two stay two stray ini sebenarnya dapat dibuat variasinya, iaitu berkaitan dengan jumlah murid yang tinggal di kumpulannya dan yang bergerak ke kumpulan lain. Misalnya:
(1)  one stay three stray (satu tinggal tiga bergerak);
(2)   three stay one stray(tiga tinggal satu bergerak).

 Model pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray dikembangkan pertama kali oleh Spencer Kagan (1990). Dengan struktur kumpulan kooperatif seperti tipe two stay two stray ini dapat memberikan kesempatan kepada tiap kumpulan untuk saling berbagi maklumat dengan kumpulan-kumpulan lain.


24.‘Think-Pair-Share’

Anda boleh memberhentikan pengajaran dengan memberikan soalan, item ujian atau isu untuk difikirkan secara ringkas oleh pelajar mula-mula secara individu (fasa ‘think’), kemudian dibincangkan bersama dengan rakan di sebelah (Fasa ‘pair’), Kemudian beberapa pasangan mengongsikan hasil perbincangan tadi dengan kelas. Teknik ini melibatkan tiga langkah:
i)              masa berfikir secara individu- pelajar mencari jawapan kepada soalan yang diberikan secara individu;
ii)             pelajar berbincang dan bertukar pendapat tentang jawapan secara berpasangan dan
iii)            hasil perbincangan berpasangan dikongsi dengan kumpulan lain/kelas.


25.‘Three-Minute Review’
Anda boleh berhenti sekejap semasa memberi kuliah dan beri masa tiga minit kepada kumpulan untuk meneliti semula apa yang telah dikuliahkan atau dibincangkan, tanyakan soalan klarifikasi atau apa-apa soalan yang sesuai untuk mendapatkan respon pelajar. 

26.‘Two Minute Paper’
 Dalam teknik ini, beri pelajar masa dua minit untuk menulis tentang sesuatu, kemudian minta mereka kongsikan dengan rakan di sebelah. Kemudian pilih beberapa orang kongsikan apa yang ditulis kepada kelas. Pada akhir kelas, kertas yang ditulis, dipungut dan boleh digunakan dalam kelas seterusnya. 


27.‘Team Pair Solo’
Pelajar menyelesaikan masalah dalam kumpulan dulu kemudian berpasangan dan akhirnya bekerja secara individu. Struktur ini direka bentuk untuk memotivasi pelajar menangani masalah kurang kebolehan di kalangan pelajar. Jika diminta bekerja sendiri mungkin tidak dapat diselesaikan, maka mulakan dengan kumpulan, berpasangan dan akhirnya baru secara indiividu. 


28.‘Lecture-Write-Share-Learn’
Pensyarah minta pelajar bentuk pasangan untuk membincangkan apa yang dikuliahkan dan mencatat hasil perbincangan. Pada akhir pengajaran, buat perbincangan rumusan dengan meminta pelajar berkongsi apa yang telah dibincangkan. Akhirnya buat rumusan keseluruhan dengan meminta pelajar secara bergilir menerangkan apa yang telah dipelajari menggunakan ayat: Saya belajar tentang...... 

29.‘Pose a Question-All Write-Discuss’
Tanyakan soalan kepada seluruh kelas, minta pelajar tuliskan respon mereka. Beri mereka masa 2 atau 3 minit untuk membuat refleksi dan menuliskannya. Kemudian minta beberapa pelajar ceritakan kepada kelas. 























No comments:

Post a Comment